måndag 23 september 2013

Pestens tid 6. Kapitel fem.

Vi får i det här kapitlet äntligen möta Larry Underwood och New York, staden av råttor. Larry får lära sig vad som skiljer riktiga vänner från sådana som bara vill åt dina pengar. Jag tror inte att jag själv behöver läras det. Dels så kommer det väldigt sällan stora summor pengar till mig, och dels har jag gott om riktiga vänner. Vänner som vi redan delar med oss till. Hem till oss kan man alltid komma och det finns alltid en smörgås, en kaka, middag eller en säng beroende på vad man behöver. Och i händelse av kris är det ett socialt nätverk som heter duga.
"Goda lånevillkor, det var sådana som gjorde din far utfattig" är Larrys mors kommentar till hans bil köpt på avbetalning. Sanning i mina öron. Rn bra deal är ju svår att motstå men en bra deal kan aldrig vara på kredit. Varje vecka kan den lärdomen dras av lyxfällan. Men folk verkar inte kunna läsa det finstilta. Värst är nog ändå ellos som erbjuder kläder på fem års avbetalning. Jag har svårt att se någonting i garderoben som finns kvar efter fem år. Men skulden är där fortfarande. Ja, jag har svårt för lån över huvud taget. Huset, ja. Bilen, nja. Nu har vi finansierat vår bil med lån men vi betalade en stor del med sparade pengar och har betalt av den om ett år. Och kommer nog köra den ett par år till. Kanske kan spara ihop till nästa utan lån men det är svårt nu när vi bara har en riktig inkomst.men goda lånevillkor kan verkligen göra en utfattig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar