söndag 8 september 2013

Pestens tid 2. Kapitel ett

Så, har någon grävt fram boken ur gömmorna? Eller köpt den kanske? Den är verkligen läsvärd. Kan jag hålla mig till ett kapitel om dagen kanske du hinner ikapp. Och jag hinner kanske inte med så många spoilers.
Första kapitlet handlar om Arnette, skithålan i Texas där papperstallriksfabriken lagt ned och gjort folk arbetslösa. Och nu har de varit arbetslösa så länge att det är socialbidrag som gäller. Så vad skall vi säga om det, jo skuldsätt dig inte så högt. Spara till en buffert. Och gör som Stuart Redman, skaffa dig ett jobb. Ja, i hans barndom alltså. I hans fall ett tungt jobb med dåligt betalt. Men det sätter mat på bordet.
Jag önskar att jag kunde säga att jag jobbade hårt när jag var ung. Men så är det inte riktigt. Jo, jag jobbade ett par veckor på sommaren som kyrkvaktmästare men inte på det sättet som min fru gjorde. Hon klippte gräs och rensade gravar i spöregn. Jag satt på en snurrstol och rattade ljud. Ja, och så har jag stått i kiosken på en ungdomsgård också. Sena kvällar om inte annat. Men när det gäller att ge sonen arbetsmoral, då är det nog hustrun som får stå för instruktionerna.
Det diskuteras pengar. Någon tycker att man skall snurra på ekonomin med att trycka nya sedlar, miljontals dollar och skicka ut i cirkulation. Är det inte det "helikopter Ben"Bernanke har försökt med. Ja, lära sig lite mer om pengar och dess skapande vore kanske inte så dumt. Diskussionen fortsätter men Stu har ögon och handlingskraft. Det är viktigt att ha ögonen med sig, se var nödutgången är när du kommer in i biosalongen, sätter dig så du ser dörren på restaurangen och bilen som är på väg att köra in i bensinmacken. Och handlingskraften är viktig, att stänga av bensinpumparna bilen är på väg att krocka i, ringa brandkåren när du ser en bil brinna. Att vara en görare. Mmm, var en görare!
Ja, och så pratar de försäkring. Se för Guds skull till att du har dina viktiga försäkringar i ordning och betalar dem! Trafikförsäkringsföreningen behöver inte dina pengar, bostadsrättstillägg om du har en sådan. Barn skall försäkras i samma ögonblick som de får ett personnummer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar