torsdag 24 januari 2013

Slöjd

Pust... Det här med bilder i blogger behärskar jag inte riktigt. 
I alla fall, på jobbet de närmaste veckorna, och den här, har vi varit iväg till skidbacken för att åkt bob och madrass. Det går till såhär att ungarna springer i backen, jag tänder brasan och så grillar vi korv i halvtid.
De flesta barnen lånar åkdon och hjälm här på jobbet men en del har med sig eget. Då var det en gosse som inte hade något snöre i framskidan på sin bob. Han bad om hjälp så jag fixade det hela.
Men först något om slöjd. Jag undrar om det inte var på nationalmuseums utställning om slöjd där det framhölls att slöjd är en rebellhandling gentemot vårt köp och släng-samhälle. Så jag slöjdade ett snöre.
Jag började med att för två år sedan lära mig att knyta en aphandsknop. Här är videon på Youtube jag lärde mig av.
I brist på sten att fylla aphanden med täljde jag en träkula av en kvist jag hittade.

Första aphanden gick lätt att knyta och när barnen grillade korv passade jag på att trä igenom snöret i pojkens bob och göra den andra knopen. Först fick jag tänka lite på hur jag skulle göra, ena snöret sitter ju liksom fast i boben men jag fick knyta knopen med det lösa snöret. Resultatet blev faktiskt väldigt fint. Antingen tar man bägge aphänderna i handen och drar boben i eller så drar man i mitten på repet och aphänderna agerar stopp. Eller så får man ett jättelångt snöre om man drar i ena änden.
Super-survivalisten knyter självklart med paracord istället för natursnöre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar