onsdag 2 januari 2013

Julklapp

Vi har ett system för julklappar i vår släkt. Istället för att vi skall byta prylar med varandra, vilket i princip bara är att byta pengar med varandra. Och så kul är ju inte det när man närmar sig 30. Så istället har vi ett julklappslotteri. På en höstmiddag lottas vem man skall köpa en julklapp till. Summan julklappen skall gå på är av tradition 200 konor. I ett sådant här lotteri finns det förstås ett par nitlotter. Till exempel att få ge en julklapp till mig. Förra året fick jag överlevnadshandboken av Wiseman. En bok jag tyvärr redan har i två versioner...
Årets julklapp blev dock någonting jag inte har sedan tidigare. En Hammar-yx-tång med fällknivsskruvmejsel på. Att jag klarat mig genom livet utan en sån här. Nejdå, den är säkert bra till något, känns lite som ett stängslingsverktyg. Jag vet inte, kanske borde lägga den i bilen.


Men julklappsstatistiken ordnade upp sig när jag fick en prenumeration på riksdag och departement av en kompis... Ja, och så fick jag 400 konor i presentkort av min arbetsgivare. De fungerar på alla affärer i kommunen jag jobbar. Så jag tror att de skall gå till ICA-butiken. Jag tror dock inte att min arbetsgivare läser cornucopia...

Okej, stördaste klappen någonsin... Det här är fantastiskt bra, stanna kvar... Ja, alltså den var inte en julklapp utan en doppresent men i alla fall. Profeten, vår son, fick en iPad av sin farmor och farbror! En graverad iPad. Jag undrar hur de tänkte där... Eller, jag vet, min mor tyckte så synd om mig och min fru som inte hade en iPad att hon ordnade så att min son kunde få en som vi då kunde använda. Hon framhöll också att man kunde ladda ned barnsånger och pekböcker till den. Kul.... Men av en annan av dopgästerna fick han dennes nyutgivna sångbok med nyskrivna barnsånger.
Jaja, vi skall inte vara otacksamma. Vi har väldigt stor användning för paddan. Och tydligen är inte min mor ensam om att tycka att vi borde skaffat en surfplatta... Läs första kommentaren bara... Men det är en speciell  känsla när paketordningen är att efter plocklåda i trä kommer iPad, tätt följt av träd planterade i afrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar