onsdag 30 januari 2013

Gästinlägg: veckans utmaning

Gästinlägg från frun i familjen

Veckans utmaning: att bara laga mat av det som finns hemma!

I måndags när vi betalat räkningarna så insåg jag att det var dags att börja ett nytt tänk på matsidan... Jag bestämde mig för att lägga 500 kr i ett kuvert och det kuvertet skulle räcka hela veckan. Dessutom så fick jag inte handla någonting (förutom ev. mat till profeten så klart) före torsdag men samtidigt så skulle jag prova på nya maträtter. Resultatet har varit lite varierande men idag blev det en fullträff! Idag blev det pasta med ärtpesto!

Hemgjord ärtpesto
ca. 3 dl frysta gröna ärtor
ca. 1 dl mandel (håll nu inte på och skålla och skala och krångla: skal är nog nyttigt!)
2 dl riven ost (eller mer om man gillar ost... jag hade prästost hemma, det funkade utmärkt, men ta den du har hemma)
½ dl solroskärnor
½ dl olivolja
salt
peppar
(min mage tål inte vitlök så jag skippar det, men jag hittade en halv citron i kylskåpet som jag pressade i.)

Koka ärtorna utan salt. Riv osten. Häll av ärtorna och kör i mixer tillsammans med mandel, ost, solroskärnorna och lite olivolja. Jag tillsatte citronen också. Mixa! Om det blir för tjockt, späd med lite vatten. Smaka av med salt och peppar. Jag mixade den inte så superslät eftersom jag gillar när man ser vad det är man äter. Det var typiskt gott till lite pasta!

Och pasta har vi mycket av, för det kom jag ihåg att handla när det var bra pris! :-)

I går gjorde jag hemgjord fajitakrydda och vad som står på matsedeln i morgon får vi se...

/fru, mamma, kock och bagare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar