torsdag 15 november 2012

Sockerkaka del 2

Andra försöket med sockerkaka, du kan läsa om mitt första försök i måndags här.
Normal sats sockerkakssmet den här gången. Eller rättare sagt en normal mix ifrån kungsörnen. Jag kan ha gräddat den lite kortare än förra gången, men det blev en riktigt fin sockerkaka. Den reste sig fint, till och med så hög att den fastnade i locket till trangian. Jag har lagt locket "upp och ned" så att det fått en kant där kolen har legat. Jag ställde den direkt i kolen också den här gången. Det märks för botten och kanterna är faktiskt ganska så svarta. Men inehållet är det inte alls fel på, det syns tydligt på den andra delen att det bara är utsidan som är bränd. Men äter man bara det gottiga i mitten så gör ju inte det någonting.
Helt klart en kul grej att göra! Speciellt om man tar med sig en färdig mix ut i skogen eller upp på fjället. Man slipper ju släpa ägg och mjölk. Bara att blanda med vatten. Ja, det här skall nog bli min paradrätt på alla korv och glögggrillningar i vinter. Bara att göra smeten klar och ta med sig en färdigbröad form. Ströbrödet kommer ju att frysa fast på kanten. Kanske skall testa med mjuk pepparkaka.
Appropå glögg, så smakar all glögg bäst värmd på öppen eld en kall vinterdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar