tisdag 10 april 2012

Veckans bryggd: Ingefärsdricka

Påskaftonen var lång. Skall man gå på mindattsmässa behöver man hålla sig vaken länge. Och har man dessutom sällskap, några citroner och lite ingefära över, då passar det bra att göra lite ingefärsdricka. Jag gjorde en flaska för någon månad sedan och var orolig att den skulle smaka mäsk men den blev faktiskt riktigt uppfriskande och god. Jag tror att jag har sett Jamie Oliver, Det goda livet och säkert något annat program göra varianter. Så här gör i alla fall jag:
Riv ingefära efter smak. En rejäl bit per flaska tycker jag att det skall vara. Riv också ned skalet ifrån citronen.
Pressa ner citronerna i blandningen. Ganska så mycket citron tycker jag att det skall vara. Så det blir lite friskt.
Lite turbojäst från glöggprojektet ligger i frysen. Jag hälde i en tesked per flaska. Och fylde på med socker. 160 gram. Enda exakta måttet i det här receptet. Men jag tror att det kommer att bli bra. Eller. jag hoppas det.
Sista momentet är att fylla flaskan till hälften med kallvatten, skaka om så det blandar sig och sedan fylla upp... Lite plats upptill för bubbel tycker jag är bra. Jag brukar skruva av kapsylen lite och klämma på flaskan, kan det pysa ut luft och flaskan återtar sin naturliga form så är det bra. Inget snusk kommer in och flaskan exploderar inte. För att se att jäsandet kommit igång brukar jag klämma på flaskan och skruva fast kapsylen. Jäser det så kommer flaskan efter ett par timmar återfått sin naturliga form och blivit hård. Nu så är förståss inte veckans bryggd färdigjäst, tror jag, så jag delar med mig av förra projektet. När den jäst ut hälde jag över den till en ny flaska och såg till att bottensatsen inte följde med. Jag provsmakade, och konstaterade att den var lite sur. Jag fylde på med kanske tre teskedar socker för att jäsa upp lite kolsyra och så två eller tre matskedar för att det skulle bli lite sött. Men också här är det läge att gå på känsla. Nu är det viktigt att skruva åt kapsylen ordentligt. Jag klämde ihop flaskan ordentligt och höll tummarna för att jästen skulle orka med lite till. Och det gjorde den. Serverad väl kyld var den riktigt uppfriskande. Och då den går att göra i en flaska är det lätt att göra en liten sats och inte så mycket palt och kladd, speciellt inte när någon annan river och pressar åt dig. Och så är det mer erfarenheter inför andra bryggprojekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar