lördag 11 februari 2012

Surdeg i kyldisken

Jag vet inte hur surdeg blev något av en survivalistsysselsättning. Men det kan ju vara som så att när jästbolaget slutar leverera färsk jäst till butiken så blir det slut på hembakt. De är ju, mig veterligen, den enda jästproducenten i Sverige.

Korv är ju den nya surdegen enligt förståsigpåarna. Jag tror att det kan vara helt rätt för idag såg jag jästbolagets nya produkt: surdeg i kyldisken...
"Med Bagarens Surdeg från KronJäst har vi gjort surdegsbaket enklare och mer spontant. Nu tar det bara 4 timmar från tanke till färdigt, hembakat surdegsbröd." Jag vet inte hur det är med er andra surdegsbagare men tar jag en skvätt surdeg ur kylskåpet så har jag nog min limpa på bordet på under 4 timmar. Och tar det längre tid så är det jäsningen som spökar. Okej, det här halvfabrikatet kanske kan få fler att börja baka med surdeg... Nej, det tror jag inte, söndagsbilagorna har ju avhandlat surdeg i fem år eller så. Det här är ett sådant där halvfabrikat som finns till av en enda anledning: att kunna kränga på någon 150 gram mjöl och vatten för 20 kronor!
Ett rån! Ja, jag tänker nog tillochmed sortera in den här produkten i samma fack som Thailandsresor. Den som köper surdeg på burk pissar på sina barn! Miljöpåverkan från den här produkten är, i förhållande till hur den kunde vara, enorm!
Istället för att köra vete från bonde, till kvarn, till kund och förpacka den i en papperspåse, som i alla fall går att tillverka av råvaror som finns i landet så har vi istället här vägen bonde, kvarn, jästbolaget, tillsätta vatten och stoppa i plastförpackning till kund.

Vill man baka med surdeg bör man ha tålamod... Det är ett slowfood. Har du inte tid att vänta på den får du köpa ett sånt här.
Har du istället tid kan du baka en sån här:

Leilas Manhattan sourdough.

Och när du ändå har surdeg igång... Baka en pizza med lite surdeg i botten, lite mozzarella, parmesan, lufttorkad skinka och god salami.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar