tisdag 7 februari 2012

Pensionsåldern

Jag tror inte att någon kan ha undgått Stadsminister Reinfeldts uttalande om att pensionsåldern skall höjas till 75. Det verkar som att hela dagen har handlat om det här men jag hörde inte mer än morgonens utsändning.
Och det stämmer väl med min inställning till pensionssystemet... Varje år får jag ett orange kuvert med texten "Hello, I am a Nigerian prince. I have lots of dollars. Give me accountnumber and i will give jou 200000 dollars"
När jag fyller 65 finns det nog inte mycket pengar i pensionssystemet. Mitt privata sparande är nog inte mycket att hänga i julgranen. Det är lite som att köpa trisslotter. Kanske något bättre vinstchans.
Nej, det riktiga pensionssparandet måste vara jord och skog. Och ett hus som inte kräver fjärrvärme. Det vill säga allting som vi inte har nu. Men som min fru uttrycker det, "ju mer vi bor här, desto mer känner jag att det är någonting tillfälligt",

3 kommentarer:

  1. Den bästa investeringen för din pension är att du är snäll mot dina barn!

    SvaraRadera
  2. Argus: Sant!

    R: Menar din fru att ert boende i Sverige är tillfälligt eller att ni lär flytta inom Sverige? Jag har länge funderat på om Sverige är något land att stanna i och uppfostra sina framtida barn i, eller om "gräset är grönare på andra sidan".

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om barnen. Jag tror också att det är en mycket god investering att bygga ett undantag på sin tomt. Privat seniorboende..

    Nolaskogs. Jag är redan Dalkarl i diaspora, att lämna landet skulle vara för mycket av ett trauma...
    Nej, vi skall flytta till ett hus med större tomt och närmare hennes släkts skogs- och jordbruksmarker. Vi har tittat ut ett hus. Nu skall hon som bor där bara flytta...
    Jag kan nog inte komma på ett bättre land än Sverige att bo i. Okej, på de här breddgraderna är odlingsklimatet kanske inte så bra i december - mars men vart skall man flytta? Storbritanien? Bättre klimat men kanske lite överbefolkade och överbelånade. Dessutom rykte om sig att vara Europas värsta storebrorssamhälle. USA? Ja, nog finns det delstater med bra odlingsklimat och lägre skatter men landets ekonomi är ju ett skämt. Medelhavsländerna är bara att glömma, forna sovjetrepubliker likaså. Sydostasien går också bort, Australien känns inte som ett så trevligt land om det blir varmare klimat och ännu större vattenbrist där. Tysklands ekonomi är inte vad den brukade vara, Frankrike talar man franska i...
    Hur tänker du?

    SvaraRadera