onsdag 21 september 2011

Svampplockning

Tänkte blogga igår men det fanns inte tid för det. Och efter en trettontimmarsdag på jobbet idag så är det nästan inte tid idag heller. Tur att jag var förberedd nog att skriva ett inlägg på tåget.
Svampskogen är som en drog för mig. Man går bara en liten bit till och så hittar man ett till ställe... Och ett till och ett till... Så igår vid halv tio igår kväll hade jag bara rensat färdigt drygt hälften och var tvungen att avbryta för att hämta frun vid tåget. Hon fick ärva rensningen idag på morgonen.

Vi har flera bra trattkantarell-ställen bar några meter ifrån parkeringen och bara några minuter ifrån mitt jobb. Men det är ändå ett projekt att ge sig ut i svampskogen när den ligger på annan ort än där man bor. Skall vi dessutom ut bägge två tillsammans så krävs det en heldag ledigt. Men en timme i svampskogen brukar lätt förvandlas till två timmar rensande hemma, även om man gör som jag och tar bort det mesta gruset redan i skogen. Men några kilo har vi redan torkat och ett par har gått förvällda i frysen och ännu är inte svampsäsongen över. Förra året plockade vi några veckor efter älgjakten. Men trots det tog svampen slut i år. Det går åt ett par trattkantareller till svampsåsen på ett bröllop...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar