onsdag 14 september 2011

Mer klimatvinster

Aftonbladet har bläddrat runt i råd och röns tidskrift och upptäckt någonting spännande: färdigrätter innehåller mest bara vatten... Fiskgratängen med räksås innehöll bara 1% räkor, översatt i vikt 3,5 gram, översatt i räkor ca 1 (en). Champinjonsoppan bestod av en champinjon. Det här är ju inte nyheter för den som slaviskt läser innehållsförteckningar, någonting jag börjat med efter att jag läst Henrik Ennarts böcker om fusket med maten. Det som är mest fascinerande är hur livsmedelsverket resonerar. ”Konsumenten måste förstå att mat som är för billig för att vara sann inte är sann” (min tolkning) Tydligen skall du som konsument förstå att skinka som kostar några tior kilot och som är helt rund inte är riktig skinka utan hoppressat maskinurbenat slaktavfall. Och trots att det står rökt på paketet så räcker det med att man tillsatt rökarom.
Nu så är det en väldigt konstig vinkling ifrån kvällstidningens sida på den här artikeln. De blir upprörda över att maten innehåller så lite mat. Nu borde det ju tas emot med jubel egentligen. När jag lagar fiskgratäng hemma använder jag både fisk, potatis och massor utav räkor. Ett enormt koldioxidutsläpp alltså. Om jag istället äter findus fiskgratäng gjord på en räka och smaksatt med räkskalspulver så blir det ju ett väldigt litet utsläpp av livsfarliga växthusgaser. 13 gram champinjon släpper ut mindre gas än 450 gram som var mängden som behövdes i det första receptet som dök upp när jag googlade recept. Slutsatsen är alltså, rädda en isbjörn, köp färdigmat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar