torsdag 3 mars 2011

preppersmittan

Jag filosoferade lite över vad som är möjligt för mig att långtidslagra. Utvecklingen i Nordafrika, eller Mellanöstern det verkar numera vara samma sak, får oljeprisen att stiga. Högre oljepriser ger högre matpriser. Efter oljans inlägg om Egypten och brödet gör också sitt för att utveckla mat-ångesten. Sa jag när jag drack eftermiddagskaffe funderade jag på hur länge 20 kilo ris skulle hålla en familj bestående av två mätta. Och hur mycket röda linser man kan rättfärdiga för sin fästmö. När jag kommer hem ser jag att överlevare lagt ännu mer till sitt förråd. Senaste månaderna har varit otroligt snåla och det har vid flera tillfällen varit helt tomt på vetemjöl och jäst här hemma. Just nu har vi så små mängder mjöl att jag skäms. Jag sitter och överväger att jag skall åka och handla ett par kilo mjöl och en säck ris. Men det finns inte riktig någon bra plats att förvara alltför mycket på. Vi flyttade ju ifrån matkällaren och har som det är just nu ganska så dåligt med plats hemma i köksskåpen. Eller, det är en sanning med modifikation, vi har dåligt utnyttjade skåp. Vi har till exempel 24 champagneglas uppackade i ett skåp. Jag tror aldrig att vi haft 24 gäster annat än vid ett tillfälle. För två år sedan. Och det var inte ens hemma hos oss...
Men, jag har lyckats få in tre plastbackar under gästsängen. De var inköpta när jag bodde på 15 kvadrat och rymde då hela min garderob. Nu har de rymt raggsockar, några halsdukar och kläder som inte används. Kläder som borde lagras undan på annan plats. Jag diskade i alla fall ur en, de är av livsmedelsgodkänd plast ifrån coop. Inte lufttäta på en fläck men bättre än att ha sakerna liggande på golvet. Nu är det bara matvarorna som skall inhandlas.


Passade på att strosa lite på stan en stund i väntan på en buss och gick då på bokrean. Ytterst få böcker som var intressanta. Trädgårdsböckerna handlade mer om gräsmatta än om grönsaker, kokböckerna mer om pannkaka än om prepperoni och den som eventuellt verkade lite spännande visade sig vara en riktig flopp. Kan man äta sånt av Inger Ingmanson. Den var det tamaste jag bläddrat på på länge. Kan man äta kantareller? Nypon? Nässlor? Hasselnötter? Harsyra? Tur att man har gott om lektyr redan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar