torsdag 17 februari 2011

skrattar bäst...

…som skrattar sist. Att smäda någon för att de glömt sin matlåda på köket är inte så smart när man själv glömmer matlådan i kylen dagen efter. Men det ger i alla fall ursäkt för att prov en påse mat som legat på jobbet ett tag. Köpte den för att se om den går bra att ta med som middag på en fjällvandring i sommar. Men med baktanken att den gott kan ligga i BOB/ på JOBB.Blå bands vegetariska Paella. 3- 4 portioner… Eller 1,5 portion om man är hungrig. Den skall blandas med 4,5 dl vatten och kokas 5 minuter. Ganska acceptabelt om man är på jobb eller fjällstation. Betydligt längre koktid än en del frystorkade rätter. Kortare än andra.
Så hur smakar den då? Lite risgrynsgrötskaraktär. Några små grönsaker i. Den vegetariska delen betyder att de tagit bort köttet. Inte tillsatt extra grönsaker, sojaprotein, linser eller några bönor. Ganska salt. Fullt ätbar törs jag säga, men då brukar jag äta bulgur och röda linser till lunch när jag är själv.
Så näringsmässigt då? Ja, en portion, 1,5 dl innehåller 140 kcal.
3 g protein
26 g kolhydrat
2,5 g fett.

Att jämföra med Varma Koppen fruktsoppa, 120 kcal. Nu är det mest bara socker i den så då kanske ris och vegetabiliskt fett i en Paella är bättre. Men jag har också ett paket med förkokt råris på jobbet. Kan jämföra det med Paellan, en portion ris, 40 g inehåller 144 kcal.
3,2 g protein
29,6 g kolhydrat
1 g fett.

Så en portion råris och ett gram matfett ger samma näringsinnehåll som den färdiga produkten. Och skillnaden är att jag får 15 portioner ris för en tjuga, eller en påse paella. Med en tork skulle man lätt själv kunna slänga ihop lite ris, röd paprika, ärtor och lite majs i en påse. Det borde bli betydligt mycket billigare. Och godare. Och nyttigare.

Nu kom riskomat på besök. Jag måste göra en kopp kaffe och lägga omkull mig en liten stund innan lunchen tar slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar