fredag 11 februari 2011

Insnöad

När vi klev upp i morse hade det snöat och blåst mycket. Igensnöade fönster, det blåste mycket och snön yrde. Men så hemskt kunde det väll ändå inte vara, vi hade ju dessutom gått upp tidigare. Min fästmö lägger in en trafikbevakning på sitt tåg och sen skall vi ge oss iväg. Hon låser upp dörren, kan inte få upp den. Jag känner på den, den sitter fast. Jag får ta till en ordentlig tackling för att lyckas skjuta upp dörren och snön bara yr in i hallen. Vinden har skapat ett snödrev som gör att vi har 40 cm snövall utanför dörren. När jag börjar skotta undan det värsta kollar min fästmö, vi kommer aldrig att kunna ta oss ut med bilen innan de plogat. Så vi går in igen och då kommer ett meddelande: Tåget försenat 40 minuter... Kanske lika bra att stanna hemma ändå. På facebook är det fullt av statusuppdateringar. "Jag körde fast med bilen" "inga bussar till jobbet idag" "mitt tåg till norrland är inställt" "skolskjutsen kom inte och skolan är stängd". Då kommer nästa meddelande: Tåget inställt. Hon fick ringa och ställa in två möten och jobba hemifrån. Fördelen med jobbmobil och dropbox. Jag har det lite svårare men ingen verksamhet på fredagar i alla fall så jag började läsa en bok jag beställde till jobbet i julas. Ringer in och berättar att jag antagligen inte kommer in idag.
Men det ändrar sig när det vid 10-tiden slutat snöa och blivit klart väder. De har plogat alla vägar utom vår parkeringsplats. Så jag åker till jobbet i alla fall. Fortfarande är inte vår parkering plogad men man har ju en bil som tar sig fram ganska så bra trots avsaknad av fyrhjulsdrift och markfrigång.

På jobbet åker jag och min kollega med motorhaveriet ut till lägergården där han fick motorhaveri igår natt. Det skall komma ett gäng så vi behöver skotta lite. Nu är vägen nyplogad och en av gårdens två traktorer är framme. En uråldrig Bolinder Munktell. Den behövdes för att skotta fram den andra, lite sämre, traktorn, en fiat från 80-talet. I processen att skotta fram den lärde jag mig också en liten lek. Som sten sax och påse fast med verktyg. Aluminiumspade tar snö, is tar aluminiumspaden, korpen tar is. Tur att det dräller av verktyg där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar