söndag 23 januari 2011

årets odlingar

Jag har inte lyckats odla någonting sedan jag var ungefär 7 år. Nej förresten, i mitt studentrum i Karlstad odlade jag en chiliplanta i ett par månader. Men den gav inte frukt så den kan omöjligt räknas. Odlade smultron en gång också. Gav bort alla till människor som kunde ta över dem när det blev sommar.
Det är inte konstigt att jag inte odlat någonting på senaste åren. Förra året så hade vi under sommarmånaderna sju dagar hemma. Året innan fem. Det är visserligen trevligt att spendera sommaren jobbande i Jämtlandsfjällen, Frankrike och Hongkong. Men många ambitioner på det personliga planet blir lidande.
Men nu kanske jag kommit på en lösning på det problemet. Att odla hemma hos någon som kommer att vara hemma merparten av sommaren. Och på en plats inte längre än 6 km ifrån mitt jobb...
Nu när det är vinter har jag försökt ta promenader i anslutning till lunchen för att få lite solljus och D-vitamin och då passar det väldigt bra att lyssna på The Survival Podcast. En sak som resonerades om var hur man om man inte hade odlingsbar mark skulle kunna odla squash i en glänta i skogen bara man gjorde rätt förberedelser. Kommer det bara sol till platsen skulle man kunna gräva som en liten vallgrav och lägga jorden man gräver upp i en liten kulle där man kan plantera squash. Du får lite mer jord för rötterna att gräva ned sig i och sluttningen samlar upp det regn som kommer. Täcker man jorden så dunstar inte så mycket vatten heller.
Och om jag nu anlägger en sådan här odling där någon dessutom kan vattna lite om det skulle beövas borde det kunna bli någonting av det. Och blir det inget resultat, ja då vet jag att jag skall lägga energin på att hitta en gammal industrilokal istället för en mindre gård. Och istället för grönsaksodling blir det till att lagra ris och bönor för en livstid...

Ytterligare resurser och inspiration:
Squashkulle
Cornucopia

Nisse i torpet

Ylven

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar