måndag 29 november 2010

Vittne

Blev vittne till en stöld på lunchen. Vi var på Kaffe kardemumma i Uppsalas bibliotek och åt lunch. Det var mycket folk där så väldigt många platser var upptagna. I hörnet bakom oss satte sig en ung kvinna som pratade i telefon. På hennes ryggsäck var en stor vit logotype för väskmärket, den hette någonting som lät väldigt "i-den-här-väskan-bär-jag-min-dator". Jag tänkte att jag är glad att jag inte längre använder min portfölj ifrån Targus.
När jag gick för att hämta kaffe så såg jag en man som tittade runt, som att han letade efter sitt sällskap. Jag fick inget kaffe utan skulle få komma tillbaka när det var färdigbryggt efter två minuter. När jag fått mitt kaffe och kommit tillbaka till min plats så kom den här mannen igen, det var nu kanske tredje gången jag såg honom, och pressade sig förbi mig och gick sen iväg med en ryggsäck på ryggen.
Jag sa till min fästmö att nu stal han nog den där väskan...
Efter någon minut kommer två kvinnor och sätter sig bakom oss. Börjar äta sin lunch. Det dröjer ett par minuter och sedan upptäcker de att väskan är försvunnen. Så jag vänder mig om och säger att jag såg tjuven. Hon frågar vad hon skall göra nu, vi säger ringa polisen. Hon frågar vilket telefonnummer, jag svarar 114 14.
Jag går ett varv ut i biblioteket, väl medveten om att han antagligen gett sig därifrån så snabbt han kunde och att det redan var för sent att ingripa. När jag kommer tillbaka så har min fästmö pratat lite om vad som hänt och berättat vad hon såg.
Det visar sig att mannen suttit bredvid henne inne på biblioteket och sett henne arbeta med datorn och stoppat ned den i väskan. Han måste följt efter henne och hon trodde att hon hade sin väska under uppsikt.
Jag lämnade mitt telefonnummer innan jag gick...
Och sitter nu och tänker på att jag förstod att han begick en stöld. Och att jag kanske kunde stoppat den... Men samtidigt, tänk om han dragit upp en kniv, eller en använd kanyl och gett mig en smäll. Eller som min fästmö tycker, tänk om de varit i sällskap och jag anklagat honom för stöld, man får inte vara fördomsfull...
Jag har i alla fall ett bra signalement på honom och skulle kunna göra en identifikation om polisen hittar honom.

Så mycket survivalist har jag blivit på de senaste åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar