lördag 6 november 2010

Meningen med livet

Jag gillar att lyssna på the survival podcast när jag städar och diskar. Eller ibland när jag är ute och springer eller tar en promenad och utbudet på radion är dåligt. (men jag lyssnar bara med ett öra, någon uppmärksamhet behöver man ha på omgivningen)
I alla fall, ofta talar Jack om vad man du skall göra med ditt liv för att vara nöjd med det. Och oftast frågar han dig som lyssnar vad du skulle göra om du slapp arbeta. Lagom tills att du kommit på vad det är så frågar han vad som hindrar dig från att göra det nu!
Jag frågade min fästmö när vi tog en promenad, vad hon skulle göra om hon slapp arbeta. Hon skulle baka mer avancerade saker, knäckebröd och surdeg. Hon skulle engagera sig ideellt i någon församling någon dag i veckan. Se till att syskonbarnen slipper dagis på fredagar.
Nu är det ju hon som tjänar mest av oss så hon kan glömma det där med att sluta jobba till förmån för att baka surdegsbröd.
Jag ser mest bara fram emot att flytta. Det skall bli så skönt att komma hem varje kväll efter jobbet. Och när jag tjänar in ca 2 timmar i pendligstid varje dag jag åker kommer det att bli tid över till en del hushållsarbete. Och det har alltid varit jag som skött storhandlingarna. Vardagens långkok av lins-grytor och sådant. Min fästmö är mer för söndagsstek och småkakor där jag gillar att laga billig vardagsmat. Och sedan jag började pendla har vi aldrig haft toalettpapper och shampo hemma.
Jag svävade visst ut lite där ifrån meningen med livet. Men det är ett ämne som tål att återkommas till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar