måndag 8 februari 2010

Ekonomiskt kalhygge

Jag lyssnar ytterst sällan på reklamradio. Men idag så orkade jag inte med sjövädret för tredje gången. Så jag bytte kanal till nästa och råkade då få in någon form av reklamradio. Vad jag reagerade på var ikanobankens reklam. Jag minns den inte ordagrant men jag skall försöka återge andemeningen.

Restaurangsorl.
En mobiltelefon ringer.
En man svarar, hallå.
En kvinnoröst: ja det är mamma.
Mansrösten: jag kan inte prata, jag sitter på restaurang.
Kvinnorösten: men inte kan du sitta på restaurang, du har ju blivit arbetslös, du måste ta hand om din ekonomi.
Mansrösten: nej mamma, jag har ikanobanken och då kan jag själv bestämma hur mycket jag skall få ut.
Speaker: just det, med ikanobankens konto så kan du själv bestämma hur mycket du skall få ut när du är arbetslös eller sjukskriven.

Och jag som trodde att det räckte med att amerikanarna lånade ihjäl sig. Nu skall vi svenskar också skuldsätta oss upp över öronen. Men det är klart att man inte kan sänka sin levnadsstandard bara för att man råkar bli arbetslös. Överlevare skriver om hur man kan hantera sin ekonomi.

3 kommentarer:

  1. Då har du inte hört reklamen för Lendo, likaledes i reklamradiokanelerna. Där avslutar de med:
    83% av alla som överför sina lån till oss minskar sina kostnader

    Vad är det för nötter som flyttar sina lån till ett ställe med högre kostnader?!

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen koll på lendos kostnader men generellt så ger lån högre kostnader.

    SvaraRadera
  3. Senaste Ikea reklamen handlar om "köttbullar för 16 kronor i restaurangen". Nu är jag faktiskt orolig för att det inte går så bra för IKEA just nu. Att försöka locka kunder med billiga köttbullar är faktiskt "billigt"! Vad blir nästa steget McIkea?

    T-72

    SvaraRadera