söndag 18 oktober 2009

Nittonde söndagen efter trefaldighet

Första årgångens gammaltestamentliga bibelläsning, 1 mosebok 6:13-22, handlar om en riktig survivalist. Noa! Herren ger honom i uppdrag att bygga en ark och ta med sig av alla djur. Men också andra tydliga instruktioner om att ”…lägga upp förråd av all slags föda, så att ni har att äta, du själv och alla de andra.” Gud väljer ut några som skall bevara livet även efter den stora katastrofen. Och jag tror att Herren verkar även idag. Runt om i världen finns hans trogna tjänare som förbereder sig på att livet skall finnas vidare.
För mig finns inget behov av att bygga en ark. Herren lovar nämligen att han aldrig mer skall dränka jorden och sänder regnbågen som ett tecken på sitt förbund med oss. Men att lägga upp förråd av all slags föda, det är nog ingen dum idé. Josefs tydande av Faraos dröm är uppbygglig läsning för alla survivalister: 1 mosebok 41:15-36
Farao drömmer om sju goda år då han skall samla in av överflödet för de efterföljande sju hungersnödsåren.


Och Herren kände den blidkande lukten, och han sade till sig själv: "Aldrig mer skall min förbannelse drabba marken för människans skull, för att hon alltifrån ungdomen har ett ont uppsåt. Jag skall aldrig mer förgöra allt levande, så som jag nu har gjort.
Så länge jorden består
skall sådd och skörd, köld och värme,
sommar och vinter, dag och natt
aldrig upphöra att skifta.
1 mosebok 8:21-22

1 kommentar:

  1. Var också i kyrkan idag och nog gick tankarna i samma banor...

    SvaraRadera