tisdag 16 juni 2009

Vatten

Jag sitter här och skriver utan vänster pekfinger. Jag skulle raka mig efter joggingrundan och rakhyveln faller ned ifrån badrumsskåpet. Jag tar tydligen emot den med ovansidan av vänster pekfinger. Nu en kvart senare tror jag fortfarande att det inte har slutat blöda. Tur att man har plåster lättillgängligt.

Nu återstår bara att laga mat med en hand. Det blir lite sportigt. Men jag tänkte återuppleva lite minnen ifrån universitetets studentkorridor. Det vill säga bulgur och röda linser. Men eftersom jag blivit lite mer vuxen och sofistikerad tänkte jag kasta i lite torkad svamp.
En kastrull och mat på mindre än 10 minuter med stapelvaror. Trevligt!

Men vad jag egentligen tänkte skriva om var vatten. Vatten är livsnödvändigt och vi använder varje dag oerhört mycket vatten. Ganska så mycket till att mat och dryck men ännu mer till hygien. Vårt samhälle är till stor del grundat av att det kommer rent vatten ur kranen, både varmt och kallt.
Jag har inte gjort adekvata förberedelser när det gäller vatten. Egentligen borde jag ha 15-30 liter vatten lagrat. 2,5-5 liter per person och dag och ett lager för i alla fall tre dagar. Som det är nu finns en liter i kylen och en liter i frysen.
Så blir det ett kortare vattenavbrott är jag körd. Kanske skall prioritera inköpet av ett par dunkar högre.
Om det däremot skulle bli någon större katastrof finns det bättre möjligheter. Jag har fått en b-uppsats i katastrofhygien om just vatten. Där framgår att filtrering och klorering av vatten gör det säkert att dricka. Filtrering och kokning är också ett sätt att göra vatten säkert. Och allt man behöver är två hinkar, fyra lager bomullstyg och klorin.
Jag tar alltså skurhinken, promenerar till Fyrisån, fyller min hink och går hem. Väl hemma viker jag ett lakan tre gånger och håller över den då tvättade sophinken. Vattnet filtreras och kloreras sedan. En mililiter klorin till 10 liter vatten. En för detta ändamål inköpt doseringsspruta, droples, har skaffats ifrån apoteket.
Det nu klorerade vattnet får stå minst 15 minuter, gärna över natten.
Inte optimalt, men väl en början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar