torsdag 28 maj 2009

Vad oroar vi oss för?

Dagens nyheter rapporterar om en ännu inte publicerad undersökning från mittuniversitetet om hur svenskarna bedömer risker. Det är spännande läsning och jag hoppas att den fungerar som en ögonöppnare för alla som kallar sig survivalister. Tänk efter före och värdera riskerna. Det är inte okej att oroa sig mer för klimatförändringar än brand i hemmet.
Jag uppmanar alla som står i valet mellan att köpa en brandvarnare och en uppblåsbar flotte, i händelse av att havsytan stiger, att välja det förstnämnda.

Det handlar också om att inte lägga ut pengar på saker som du aldrig kommer att använda dig av. Jag bedömer i dagsläget en invasion av Sverige som ganska så liten. Därför behöver jag inte bekymra mig om att lägga pengar på sandsäckar och skottsäkra västar. Däremot så har jag där jag bor nu upplevt att fjärrvärmen föll bort under en kväll. Så jag ser till att ha något hundratal värmeljus, extra täcken och sovsäck hemma.
Värmeljusen omsätts normalt under både vinter och sommar i en ganska så rask takt. Gästtäcken och täcken för att byta mellan vinter och sommar är också sådant som används ofta. Sovsäckarna har betalt sig för åratal sedan då de används minst varje månad.
Sandsäckar däremot har jag aldrig haft något behov av och likaså skottsäker väst. Hade jag levt i Kandahar hade det dock sett annorlunda ut.

Till sist vill jag också uppmana alla att oroa sig för saker som ni faktiskt kan påverka. Att jorden skall kollidera med en meteorit är ingenting du kan göra någonting åt. Men du kan lätta på högerfoten och sänka hastigheten lite och på det viset minska olycksrisken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar